Dotazy, články > Odborné články > Jak rozpoznat kvalitní krmivo pro psy

Jak rozpoznat kvalitní krmivo pro psy


Skladem

Na toto téma bylo napsáno nejedno pojednání. Trh s krmivy pro psy, kočky a ostatní domácí zvířata je pro běžného smrtelníka velkou neznámou.

Tento přípravek není volně prodejný.
Nelze objednat po internetu.
K prodeji v naší veterinární ordinaci


hmotnost včetně obalu kg

Jak rozpoznat kvalitní krmivo pro psy



Pokud se omezíme na trh v České republice, je zde chována jak řada plemen uznávaných FCI, plemen národních, ale i nepřeberná řada různých kříženců všech váhových kategorií a velikostí. Každé plemeno nějak historicky vznikalo /v určité době a na určitém území/ a z toho také vyplývají i různé potravinové nároky. Ze zkušeností víme, že např. velkým plemenům není vhodné podávat krmiva s vysokým obsahem proteinů a tuků, psům, kteří nejsou v zátěži, není vhodné podávat vysokoproteinová krmiva, krmiva kategorie Performance. Kromě nežádoucího zatěžování trávicího systému psa může dojít u fen ke spouštění nežádoucích laktací atd.

Jak se ale k tomuto problému postavit, když ze všech plemen psů znám jenom to svoje a mnohdy ani to ne? Podle zákona o krmivech musí být každé krmivo deklarováno. Tuto deklaraci obvykle najdeme na zadní straně obalu. Tam najdeme důležité údaje o tom, kolik krmivo obsahuje procent bílkovin /N-látky/, tuků, vlákniny, popelovin či vlhkosti. Najdeme tam i obsahy vitamínů. Netvrdím, že to nejsou údaje důležité, ale tyto jakostní znaky vám nedají skutečný obraz o kvalitě daného krmiva. Daleko důležitější údaje najdete v kolonce složení. Mnohdy to bývá opravdu zajímavé čtení.

Ale zpět k problému, který jsme nastínili. Jsem-li i naprostý laik, což většina z Vás není, nebo nemám jistotu, zda-li je moje volba správná, a chci dát svému psovi to nejlepší, postupoval bych takto:
Chce-li se krmivo nejen tvářit jako superprémiové, nemělo by být na prvním místě uvedeno obilí /snad s výjimkou krmiva light, senior/. To znamená, že na prvním místě bychom měli nalézt deklaraci typu kuřecí moučka, rybí moučka, jehněčí moučka. V žádném případě bychom tam neměli nalézt v textu něco jako vedlejší produkty živočišného původu, masové deriváty a podobně. Krmiva z takovýmto složením bych řadil v lepším případě mezi prémiová. Samozřejmě této kvalitě by měla odpovídat i výrazně nižší cena. Podezřelým může být i označení, ze kterého nabudete dojmu, že v každé granuli je skryto nejméně celé kuře. Tyto české překlady většinou bývají básnickým překladem označení uvedeného v angličtině.

Suroviny na etiketě by měly být řazeny za sebou v sestupném pořadí. To znamená, že na prvním místě je surovina, které je ve výrobku obsaženo nejvíce, na druhém ta, které je druhé nejvíce atd. Na druhém či dalším místě se mohou objevit obiloviny. I ty by měly být jednoznačně deklarovány. Pro lepší názornost uvedu některé, např. pšenice, rýže, kukuřice, ječmen, oves atd. Za zamlženou deklaraci je možno považovat označení, vedlejší produkty rostlinného původu, obiloviny, rostlinné deriváty apod. Argumentace, že výrobce neuvádí konkrétní složení, protože je to výrobní tajemství, zde neobstojí. Označení obiloviny vlastně výrobci může umožnit i to, že se ve výrobě použije jakákoliv obilovina, v řadě případů ta nejlevnější, která se na trhu dostane. Zákazník si tak vlastně pokaždé může koupit jiné krmivo. To nebezpečí tady bezesporu je. Mezi rostlinnými produkty v krmivech se často objevuje pojem sója, sójové boby či sójový olej. Tato surovina se v krmivu chová velice zajímavým způsobem. Ovlivní nám v deklaraci krmiva dvě položky, a to bílkoviny / N-látky/, jejichž obsah přidáním sóji prudce vzrůstá, ale také tuky. Za přispění sóji jako vstupní suroviny lze s menšími náklady vyrobit krmivo, které obsahuje vysoké množství proteinů /30% i více/. Tyto jsou pro psa v méně stravitelné podobě. Druhým zázračným úkazem, který sója dokáže, je to, že se nám v krmivu zvedne i množství tuků. Jelikož pes není vegetarián, ale masožravec, není zajisté žádným tajemstvím, že živočišné tuky jsou pro psa daleko prospěšnější a užitečnější než-li tuky rostlinné. I tento argument jednoznačně podporuje to, co bylo konstatováno již úvodem. Že není důležité množství proteinů a tuků, ale kvalita vstupních surovin.

Budeme-li u výběru krmení postupovat výše uvedeným způsobem, řada krmiv tímto sítem neprojede, a o to je pro nás výběr jednodušší. Trošičku složitější už bude se zorientovat např. v oblasti zchutňovadel s příchutí kuřete apod. Je to stejné, jako když místo rumu budete pít rumovou esenci. Zchutňovadla se běžně přidávají i do krmiv pro dobytek. Jako zchuťňovadlo může být použita i krmná sůl. Kvalitní krmivo by proto mělo obsahovat co nejnižší procento soli. Jednotlivá krmiva, alespoň ta, která se tváří jako kvalitní, neopomínají uvádět, že obsahují vyvážené množství nenasycených mastných kyselin Omega 3 a Omega 6. V drtivé většině je zdrojem Omega 3 kyselin lněné semínko.

Co je k tomu vede? Myslíte že je to ta nejlepší varianta? Domníváme se, že ne. Daleko optimálnějším a pro psa využitelnějším zdrojem Omega 3 je rybí moučka. Co myslíte, co více ovlivní výrobní cenu krmiva, lněné semínko nebo rybí moučka? Množství mastných kyselin Omega 3, jejichž zdrojem je ryba nebo lněné semínko, může být srovnatelné, prospěšnost pro zdraví psa různá. Při logické úvaze si na to zajisté odpovíte sami.

Problémem, se kterým si laik už tak snadno neporadí, jsou alergeny. Některá krmiva jich obsahují více, některá méně. Z těch, které se v krmivech vyskytují, bych alespoň některé vyjmenoval. Patří mezi ně sója, chemické konzervanty, vajíčka, mléko, pšeničný lepek, potravinářské barviva atd. Pro zdravého psa to nemusí být nepřekonatelný problém. Pro citlivé psy mnohdy stačí i velice malé koncentrace a může vzniknout veliký problém. Nejideálnější, jak se alergiím vyhnout, je výběr krmiva, které obsahuje alergenů co nejméně. Problém sóji a jejich produktů jsme už nastínili. Chemické konzervanty by se samozřejmě v superprémiových krmivech neměly používat, takový je celosvětový trend. U krmiv prémiové řady či nižších řad se s nimi samozřejmě setkáme. Způsob konzervace totiž zásadně ovlivňuje výrobní náklady. Vajíčko je ideálním zdrojem bílkoviny, na druhé straně je to však nepochybně jeden ze zdrojů případných alergií. V tomto směru se mohou názory různit, zda vajíčko ano či ne. Nejsem-li si však jistý, jakou alergií můj pes trpí, pak se krmivu s obsahem vaječné bílkoviny raději vyhnu. U zdravého psa samozřejmě žádný problém.

Je nezpochybnitelné, že část psí populace může trpět alergiemi na pšeničný lepek. Dobře, pšenice se dá nahradit např. kukuřicí. To není problém. Problém je malinko jinde. A to ve stravitelnosti různých druhů obilovin, které pak zpětně ovlivňují celkovou stravitelnost krmiva. Pro lepší názornost uvádíme: stravitelnost rýže je 72% , kukuřičný lepek 68% , pšenice 60% , kukuřice 54%. Zase zamyslíme-li se nad údaji stravitelnosti některých obilovin, je zřejmé, že čím více obilovin krmivo obsahuje, tím je stravitelnost krmiva menší. V tomto směru matematika funguje.

Potravinářská barviva se mohou vyskytovat i v krmivech, která zrovna nehýří všemi barvami /zelená, hnědá, modrá, žlutá, červená/. V rámci filosofie některých firem je to, že používají barviva pro sjednocení barvy všech granulí. U krmiv, která jsou vyráběna na čistě přírodní bázi, můžete nalézt granule, jejichž barvy se mohou lišit. Barva těchto granulí je totiž ovlivněna druhem použitých vstupních surovin. U amerických a kanadských granulí se často jako zdroj vlákniny používá červená řepa. No a např. řepa vypěstovaná v Sasketchewanu vám bude barvit granule jinak než řepa vypěstovaná v Californii. Je to podobné, jako když budete pěstovat jednu odrůdu vína v různých lokalitách. Výsledná sklizeň bude mít malinko jiné specifické vlastnosti.

V poslední době se často setkáváme s dotazem týkajícím se obsahu betakaroténu. Zde zase můžeme všeobecně říci, že stejná rostlina pěstovaná na různých místech může mít různý obsah betakaroténu. Čím horší a náročnější podmínky pro její růst, tím bude obsah betakaroténu v rostlině větší. Pokud bychom tento problém nerozpitvávali zbytečně zeširoka, tak se dá říci, že čím více krmivo obsahuje rostlinných složek, tím je větší jeho obsah betakaroténu. Dá se předpokládat, že z pohledu na menší množství obsahu betakaroténu v krmivu bude výhodnější používat krmiva, u nichž tvoří rostlinnou složku bramborové úsušky či rýže. Větší obsah betakaroténu najdete zajisté v pšenici. V případě kukuřice víte, že zrno má samo o sobě krásnou nažloutlou barvu. Přítomnost betakaroténu by se dala dokázat pokusy.

Jen stěží se dá uvěřit někomu, kdo tvrdí, že jeho krmivo betakarotén neobsahuje. Berte to jako nesporný fakt. Budete-li krmit granulemi, po kterých srst Vašeho psa zčervená, budete se muset poohlédnout po jiné variantě. V případě správné volby červená barva srsti zmizí.

Chci-li prorazit na trhu, měl bych se od ostatních nějak odlišit. Proto se setkáváme i s tím, že ten či onen výrobce tvrdí, že ta či ona surovina dává jeho značce výjimečné vlastnosti. To samozřejmě nevylučuji, vždy se ale na věc musím dívat komplexně. Takže např. uvedu, že moje značka obsahuje L-carnitin. Na tom by nebylo nic špatného. Jenže pokud ve složení krmiva najdu deklarace typu vedlejší produkty živočišného původu, rostlinné tuky apod., má to pak význam? Většinou jen ten reklamní. Celkovou hodnotu krmení to mnoho nevylepší.

Měl bych se rozhodnout podle výše uvedených kritérií. Musím počítat, že cena kvalitního krmiva bude vyšší, ale nemusí být přemrštěná. Cenu samozřejmě ovlivňuje kromě kvality výrobku i reklama. Je jasné, že i tu musí vždy někdo zaplatit. No asi to zřejmě nebude nikdo jiný než zákazník. Takže i zde funguje určitá úměra ve vztahu kvalita a cena. Drahé totiž může být i méně kvalitní krmivo s velkou a bombastickou reklamou. Ale to už je zase trošku jiné téma. Každý, kdo si pořídí psa, by si měl uvědomit, že pořizovací cena je ten nejmenší náklad, který se psem má. Nemám-li na to, abych mohl nakrmit opravdu slušně velkého psa, tak si raději pořídím středního nebo malého. Mám-li doma psů hodně, pak bych měl zvážit, co je lepší. Jestli krmit hodně psů špatně nebo menší množství či jen jednoho dobře...



použity materiály společnosti FirstMate


Diskuze k Jak rozpoznat kvalitní krmivo pro psy

Nový komentář

od: Mirek, Reakce

Datum: 2019-07-26 21:48:36

Název příspěvku: Jak rozpoznat kvalitní krmivo pro psy

Já kupuji jen značku brit. pes jí má rád a složením to taky není žádná levná mrcha..

od: obina, Reakce

Datum: 2019-06-30 21:04:14

Název příspěvku: Jak rozpoznat kvalitní krmivo pro psy

Obal tolik dulezity neni, hlavni jsou ty suroviny co jsou ve vnitr :)

od: petra, Reakce

Datum: 2019-12-16 18:56:29

Název příspěvku: Jak rozpoznat kvalitní krmivo pro psy

tot otazka, ja obcas ty suroviny zkoukam, ale moc toho nepoznam, ale rozhodne podle ceny nevybiram.

od: terka, Reakce

Datum: 2019-06-29 22:08:19

Název příspěvku: Jak rozpoznat kvalitní krmivo pro psy

těžko, chce to umět vyčíst z etikety co je dobré a co ne :)

od: ivana, Reakce

Datum: 2020-02-27 20:40:26

Název příspěvku: Jak rozpoznat kvalitní krmivo pro psy

Jedině souhlasím.

od: renata, Reakce

Datum: 2020-02-29 23:02:43

Název příspěvku: Jak rozpoznat kvalitní krmivo pro psy

vsechno co je tu napsano je pravda. pejskovi davej pouze dobry veci, sam by clovek taky nejedl nejaky zbytky.

od: renata, Reakce

Datum: 2019-09-30 20:50:07

Název příspěvku: Jak rozpoznat kvalitní krmivo pro psy

mrkni sem : https://krmivo-brit.cz/cs

od: ivča, Reakce

Datum: 2020-02-23 20:09:40

Název příspěvku: Jak rozpoznat kvalitní krmivo pro psy

Já si nechala poradit od kamarádky co je veterinářka., říkala že značka brit je teď jedna z nejlepších co se týče kvality i ceny. takže kupujeme už asi půl roku jen tu..

od: jan, Reakce

Datum: 2020-01-29 18:46:43

Název příspěvku: Jak rozpoznat kvalitní krmivo pro psy

mohu souhlasit, brit je super výrobce, který má kvaltní granule, pejsek je spokojený a my tím pádem také.

od: tereza, Reakce

Datum: 2020-01-30 14:33:30

Název příspěvku: Jak rozpoznat kvalitní krmivo pro psy

Tuto značku máme doma rádi, kupujeme ji už asi rok a pejskovi sedí, tak jsme spokojení.

od: simca, Reakce

Datum: 2019-10-30 14:09:03

Název příspěvku: Jak rozpoznat kvalitní krmivo pro psy

za mě nejlepší stránka kde se dá v dnešní době sehnat kvalitní krmivo za super cenu :)

od: andrea, Reakce

Datum: 2019-11-29 21:14:28

Název příspěvku: Jak rozpoznat kvalitní krmivo pro psy

hlavní v dnešní době je ta cena a když je to za tak kvalitni krmivo tak proč ne :)

od: renata, Reakce

Datum: 2020-02-28 12:46:11

Název příspěvku: Jak rozpoznat kvalitní krmivo pro psy

všichni se snažíte poznat kvalitní krmivo ale to nejlepší je domaci :D a kdo si ho nemuze udelat tak by mel hledat nejlepsi alternativu.. my kupujeme 80% krmiva od znacky brit..

od: lucka, Reakce

Datum: 2020-01-26 19:46:06

Název příspěvku: Jak rozpoznat kvalitní krmivo pro psy

je to naprosto individualni, nekdo krmivo neresi a da pejskum vsechno, to my ne. u nas je brit kvalitni krmivo ktere je za velmi priznivou cenu :)

od: miriam, Reakce

Datum: 2019-12-18 13:43:32

Název příspěvku: Jak rozpoznat kvalitní krmivo pro psy

Ja hlavne chci pro psa to nejlepsi, a ono z 60% pripadu neni to nejdrazsi nejlepsi..

od: karolina, Reakce

Datum: 2019-12-20 21:11:43

Název příspěvku: Jak rozpoznat kvalitní krmivo pro psy

pokud to pes zere a neni to uplne nejaky divny puvod tak proc ne, ale ja v tomhle verim plne britu :)

od: Erika, Reakce

Datum: 2019-06-27 21:35:32

Název příspěvku: Jak rozpoznat kvalitní krmivo pro psy

Není to určitě dané cenou, musíte čist co v tom pořádně je..

od: dominika, Reakce

Datum: 2019-11-28 21:03:16

Název příspěvku: Jak rozpoznat kvalitní krmivo pro psy

v krmivech máme nejoblíbenější značku brit. super cena a kvalita velmi dobrá.

od: eva, Reakce

Datum: 2019-10-31 14:48:19

Název příspěvku: Jak rozpoznat kvalitní krmivo pro psy

za super cenu super zradlo: https://krmivo-brit.cz/cs/produkty/psi/brit-care-puppy-lamb-and-rice

od: renata, Reakce

Datum: 2019-10-29 22:04:23

Název příspěvku: Jak rozpoznat kvalitní krmivo pro psy

to souhlasím brit nejsou ani tak drahé a jsou velmi kvalitní.

od: nina, Reakce

Datum: 2019-08-29 20:48:13

Název příspěvku: Jak rozpoznat kvalitní krmivo pro psy

ja tomu treba moc nerozumim a kupuji drazsi veci :D

od: alena, Reakce

Datum: 2019-12-19 17:45:41

Název příspěvku: Jak rozpoznat kvalitní krmivo pro psy

u nas doma jedou tyto : https://krmivo-brit.cz/cs/produkty/psi/275808-brit-fresh-turkey-with-pea-adult-fit-and-slim

od: Iveta, Reakce

Datum: 2020-01-27 21:56:59

Název příspěvku: Jak rozpoznat kvalitní krmivo pro psy

Kvalitní krmivo pozna kazdy podle ceny, nikdo ovsem nehledi z ceho to krmivo je..

od: ivča, Reakce

Datum: 2019-09-26 20:51:52

Název příspěvku: Jak rozpoznat kvalitní krmivo pro psy

to se poraď s veterinářem :)

od: olina, Reakce

Datum: 2019-09-29 21:29:22

Název příspěvku: Jak rozpoznat kvalitní krmivo pro psy

existuje plno testu ci se optej primo na veterine :)

od: Tamara, Reakce

Datum: 2019-05-31 22:36:42

Název příspěvku: Jak rozpoznat kvalitní krmivo pro psy

To dá rozum, že člověk nebude kupovat svému psovi nějaký odpad.

od: ivana, Reakce

Datum: 2019-07-31 21:57:37

Název příspěvku: Jak rozpoznat kvalitní krmivo pro psy

to by me take zajimalo :D mnoho lidi rika jak krmi sve psy dobrym krmivem ale je to o tom co maji radi za znacku..

od: vera, Reakce

Datum: 2019-07-30 21:50:52

Název příspěvku: Jak rozpoznat kvalitní krmivo pro psy

verim tem co to prodavaji a co o tom rikaji :)

od: Jana, Reakce

Datum: 2019-05-30 20:49:36

Název příspěvku: Jak rozpoznat kvalitní krmivo pro psy

Já kupuji pouze kvalitu, radím se buď přímo od nezaujatého odborníka či na veterině :)

od: irena, Reakce

Datum: 2019-07-29 20:43:22

Název příspěvku: Jak rozpoznat kvalitní krmivo pro psy

Tezky rozpoznat :D asi podle slozeni ne ? :O

od: simca, Reakce

Datum: 2019-08-31 21:34:15

Název příspěvku: Jak rozpoznat kvalitní krmivo pro psy

kazdy se v tom nevyzna ja se ptam sve veterinarky zname.

od: jana, Reakce

Datum: 2019-08-27 20:58:26

Název příspěvku: Jak rozpoznat kvalitní krmivo pro psy

Plno lidi nevi jak ma vypadat kvalitni krmivo :O

od: Majda, Reakce

Datum: 2018-09-26 15:51:24

Název příspěvku: Jak rozpoznat kvalitní krmivo pro psy

A co tyto granule? https://www.zooo.cz/royal-canin-medium-starter-12kg-P9019/. Ty vypadají dobře.

od: Hanča, Reakce

Datum: 2019-07-28 20:50:42

Název příspěvku: Jak rozpoznat kvalitní krmivo pro psy

Hlavní je nevybírat podle značky :D já nikdy neměla ráda brit, ale potom co mi kamoška na veterině řekla, že jsou super a mají dobrý složení tak jsem je začala brát a psovi taky jedou tak proč ne..

od: ErikaM, Reakce

Datum: 2019-08-25 21:09:34

Název příspěvku: Jak rozpoznat kvalitní krmivo pro psy

Já mu dávám co pes žere a co mu jede, když vidím, že k nečemu čuchne a nechce tak mu to víckrat nekoupím..

od: bára, Reakce

Datum: 2019-09-28 20:35:25

Název příspěvku: Jak rozpoznat kvalitní krmivo pro psy

U nás je to Brit :)


Proč nakupovat u nás?